Jazyky, jazyky, jazyky. Bez znalosti alespoň jednoho světového není šance ve společnosti uspět. Na dnešní rodiče se valí takové informace každý den ze všech stran. Ale jak vybrat z nabídek, reklam a „zaručených“ návodů? Chcete pro vaše dítě to nejlepší a tápete? Nedivím se vám. Způsobů výuky je spousta a zorientovat se v nich není vůbec snadné. Představím vám světově uznávanou TOP metodu CLIL, kterou používá i program UpWord English. S ní rozhodně nešlápnete vedle, to mi věřte.
Metoda 2 v 1
Tak by se dala (opravdu velice zjednodušeně) CLIL charakterizovat. Záběr výhod této integrované výuky předmětu a cizího jazyka (CLIL tzn. content and language integrated learning) je ve skutečnosti velice široký. Propojení jazykové výuky a vyučovaného předmětu probíhá přirozeně a rozvíjí schopnost dětí aplikovat cizí jazyk v konkrétních běžných situacích.
Učení nesmí být nuda
A to s metodou CLIL opravdu není. Jsem původní profesí pedagog a zároveň rodič dětí studujících vysokou školu. Proto vidím, s odstupem dvaceti let, ten obrovský posun dopředu v možnostech studia nejen cizích jazyků. Prošla jsem si obdobím zkoušení slovíček a frází, kdy to bylo doslova „za trest“. Děti samozřejmě biflování nebavilo. Já cítila, že takhle se opravdu anglicky naučí jen ta slovíčka a gramatiku. A opravdu se žádný velký přínos v dovednosti „domluvit se“ nekonal. Co bych tenkrát dala za nějaký program, jako je například UpWord English.
Dovednost „domluvit se“ motivuje k dalšímu studiu
Co jsou žákům platná slovíčka, pokud je neumí používat v běžné konverzaci? Ale představte si situaci, kdy s dětmi hovoří rodilí mluvčí, a navíc ještě v hodinách např. zeměpisu, občanky, tělocviku nebo dějepisu! To už zní úplně jinak, že? Komunikovat v látce jiného předmětu třeba anglicky má svoji logiku. Rázem výuka probíhá v širších souvislostech a nabízí náhled na jednotlivé předměty z různých úhlů pohledu. A tady jsme opět u metody CLIL.
Na metodu CLIL klade důraz i MŠMT
A tomu opravdu tleskám. Tato moderní metoda nezatěžuje školy nutností zvyšovat počet vyučovacích hodin. Nezasahuje do ostatních předmětů jako konkurence – naopak je skvěle doplňuje, což jistě ocení žáci i vyučující. Existuje řada dalších důvodů, proč MŠMT podporuje zavádění CLIL do škol.
Při tomto běhu na dlouhou trať čekají na zdolání ovšem i překážky. Například nedostatek kvalitních kvalifikovaných učitelů, kteří by splňovali podmínky (aprobace zahrnující výuku daného nejazykového předmětu a cizího jazyka či alespoň jazykové znalosti na úrovni B1).
A tady se jedno řešení nabízí – kvalifikovaní rodilí mluvčí
Takovou variantu považuji za skutečně výhodnou. Přináší do škol kromě kvalitní výuky i další benefity, např. ve formě přirozeného mezikulturního poznávání. A nejen tohle metoda CLIL nabízí i v programu UpWord English.
Takže z mého úhlu pohledu je volba jasná. Když jsem nemohla umožnit formu výuky CLIL svým dětem, jednou ji určitě nabídnu vnoučatům.